قانون هواي مقدس در سال 2017 به تصويب مجلس شوراي اسلامي و هيئت امناي رسيده و بايد مرهمي براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چند سال پس از تصويب اين قانون ، هوا در شهرهاي مختلف بسيار مخرب است چندين آژانس براي اجراي قانون زمين مقدس فعاليت هاي قانوني …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
قانون هواي پاك روي هوا
قانون هواي پاك روي هوا https://hydoc.ir/قانون-هواي-پاك-روي-هوا/ https://hydoc.ir/قانون-هواي-پاك-روي-هوا/#respond سلام دكتر Thu, 07 Jan 2021 21:53:06 0000 رسانه عمومي https://hydoc.ir/قانون-هواي-پاك-روي-هوا/
قانون هواي مقدس در سال 2017 به تصويب مجلس شوراي اسلامي و هيئت امناي رسيده و بايد مرهمي براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چند سال پس از تصويب اين قانون ، هوا در شهرهاي مختلف بسيار مخرب است چندين آژانس براي اجراي قانون زمين مقدس فعاليت هاي قانوني …
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
قانون هواي پاك روي هوا
قانون هواي مقدس در سال 2017 به تصويب مجلس شوراي اسلامي و هيئت امناي رسيده و بايد مرهمي براي كيفيت هوا در شهرهاي مختلف كشور باشد ، اما اكنون ، چند سال پس از تصويب اين قانون ، هوا در شهرهاي مختلف بسيار مخرب است چندين آژانس براي اجراي قانون زمين مقدس فعاليت هاي قانوني خود را رها كرده اند و به گفته معاون وزير محيط زيست حفاظت از محيط زيست ، هيچ تمايلي براي از بين بردن آلودگي هوا وجود ندارد.
به گزارش سلام دكتر ، قانون لذت بر اساس 34 ماده خود ، قانونگذاران مختلفي از جمله وزارت كشور ، شركت نفت ، وزارت نيرو ، پليس ، جامعه ، راديو و تلويزيون و غيره را دربرمي گيرد. برويد ، تا اقدامات لازم را براي مديريت هر يك از فعاليت هاي آنها انجام دهيد. آلودگي هوا در كشور ، اما سه سال پس از تصويب اين قانون ، بسياري از آژانس ها نه تنها اقداماتي براي رفع آلودگي هوا انجام نداده اند ، بلكه اقداماتي را نيز عليه قانون هواي پاك انجام داده اند.
سهم منابع ثابت در آلودگي هوا
بر اساس آخرين گزارش ها از شهرهاي كثيف كشور ، منابع سيار آلاينده ها مانند اتومبيل ، موتور سيكلت ، ماشين ديزلي و غيره منابع ثابت مانند شركت ها ، نيروگاه ها ، ايستگاه هاي اتوبوس و … نقش مهمي در آلودگي هوا دارند. براساس اعلاميه مطبوعاتي تهران ، سهم منابع سيار در آلودگي هوا 60 درصد و سهم منابع ثابت حدود 40 درصد است ، اما به دليل آلودگي شديد هوا در روزهاي اخير در برخي از شهرهاي بزرگ كشورها ، از جمله تهران ، اصفهان ، اراك ، تبريز و … سهم منابع ثابت بر آلودگي هوا در اين مناطق تأكيد دارد به دليل نشانه هايي از پتانسيل سوخت هاي غير متعارف مانند نفت خام يا نفت نيروي گوگرد در كارخانه ها و نيروگاه هاي برق تهران و حتي استفاده از روغن در برخي نيروگاه ها مانند شازند اراك و نيروگاه توس در منطقه خراسان رضوي.
مسئوليت وزارت نفت در تأمين نفت مطابق با استانداردهاي ملي
در همين حال ، از گازوئيل يا گاز مايع – كه بسيار كثيف و خطرناك است – در ايران نيز استفاده مي شود. طبق ماده 18 قانون هواي خالص ، شركت نفت موظف به توليد سوخت هاي فسيلي است. ساخته شده در كشور ، از جمله بنزين ، گاز طبيعي ، نفت و نفت. براي تهيه سفيدي مطابق با استانداردهاي ملي مصوب (يورو 4) ، اما متأسفانه اطلاعات موجود نشان مي دهد كه نه تنها در برخي از مناطق كشور از سوخت ديزل استفاده مي شود ، بلكه مطابق با انوشيروان محسني بندپي – فرماندار تهران – شركت هاي منطقه تهران از سوخت گازوئيل و گازوئيل استفاده مي كنند وي گفته است كه حداقل 50٪ آن با استانداردهاي يورو 4 مطابقت دارد در حالي كه اين امر براي وزارتخانه اجباري است روغن براي پوشش دادن تمام روغن توليد شده در كشور مطابق با استانداردهاي يورو 4.
يكي از دستگاه هايي كه در حفظ قانون هواي پاك نقش مهمي دارد پليس انجام دادن. اين قانون اختيار لازم را براي برخورد با منابع انتقال اشيا، از جمله آتش سوزي ، وزن ، كاميون و موتورسيكلت به مجري قانون مي دهد و ماده 6 قانون هواي مقدس بر لزوم اجراي قانون براي خوب و حتي توقف وسايل نقليه آلوده بدون. اين يك تست فني است.
خودروهاي فاقد معاينه فني فقط در تهران و چند شهر بزرگ خوب هستند
در حالي كه منابع آلودگي مانند اتومبيل هاي ديزلي ، موتورسيكلت ، اتومبيل شخصي و غيره يكي از دلايل اصلي انتشار كمتر از 2.5 ميكرون است – دليل اصلي آلودگي هوا در نيمه دوم سال – كه متاسفانه در حال حاضر تنها اتومبيل هاي فاقد معاينه فناوري در تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ ديگر ، حال آنها خوب است و ساير شهرها موضوع معاينه فني خودروها را بررسي نمي كنند مختلف.
سيستم ضد محيط زيست براي حذف موتورسيكلت هاي رسوبي از زمين هاي اتومبيل
از سوي ديگر ، نيروي انتظامي كه وظيفه نگهداري هواي پاك را بر عهده دارد ، قصد دارد موتور سيكلت هاي گلي را از ماه نوامبر امسال از پاركينگ ها و پاركينگ ها خارج كند ، در حالي كه هزاران موتور در حال فرار هستند. بازگشت به مسير انتقال درصد موتورسيكلت هاي رسوبي در خودروها كاهش يافته و بايد خراب شود. همچنين طبق ليست انتشارات تهران ، سهم موتورسيكلت ها در توليد گازهاي گلخانه اي تقريباً 21 درصد و در توليد ذرات معلق 10 درصد است. علاوه بر اين ، هر ده موتورسيكلت كاربراتوري به اندازه اتوبوس ديزلي قديمي در هر مايل ذرات ساطع مي كنند ، كه دليل اصلي آلودگي هوا است.
سقط جنين راه هوايي را مسدود كرده است
علاوه بر موتورسيكلت هاي گذشته ، ماشين هاي گذشته نيز از عوامل مهم گرد و غبار آسمان و وزش باد بي نهايت در فصول پاييز و زمستان هستند. تعداد خودروهاي مورد استفاده در كشور به قدري زياد است كه عيسي كلانتري ، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست ، قبلاً گفته بود كه ما به يك كشور بيهوده تبديل شده ايم ، زيرا اكنون 87٪ اتوبوس هاي ملي و 81٪ از موتور سيكلت خراب است ، با 73. اتوبوس ها و 61 درصد كاميون هاي ما نيز تصادف كردند.
لغو ماده 8 قانون هواي مقدس
به همين دليل است كه ماده 8 قانون سرزمين مقدس ، كليه دارندگان وسايل نقليه موتوري را ملزم مي كند تا وسيله نقليه خود را پس از رسيدن به سن بلوغ آزاد كنند. اين موضوع مهم اما در تيرماه سال جاري براساس درخواست ديوان عدالت اداري از هيئت نظارت لغو شد ، زيرا ايده اصلي وكلاي اين هيئت تعيين سن اجاره و اجاره اتومبيل است. .
چارچوب نظارتي در مورد معاينه فني در كشور را تاريك كنيد
پس از آن ، آژانس حفاظت از محيط زيست پيشنهاد كرد كه علامت استفاده از وسايل نقليه دست دوم معاينه فني است ، اما اقدامات نظارتي در مورد معاينه فني در كشور بايد قوي تر باشد ، زيرا بازرسي فناوري طبق قانون هواي خالص اجباري است ، گاهي اوقات تخلفاتي رخ مي دهد. در بيشتر شهرها معاينه فني خودروها بررسي نمي شود. طبق ماده 3 بخش 6 قانون بهداشت ، نظارت بر مراكز بازرسي فناوري به عهده سازمان حفاظت محيط زيست ، وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازي است.
تاخير دو ساله در ارتقا استانداردهاي خودرو
از طرف ديگر ، در ماده 4 قانون پناهگاه آمده است كه ساخت و واردات انواع وسايل نقليه مستلزم رعايت محدوديت هاي انتشار گازهاي گلخانه اي اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محيط زيست است. اين به اين معني است كه سازندگان اتومبيل ، طبق آژانس حفاظت از محيط زيست ، بايد محصولات خود را مطابق با استانداردهاي آلودگي يورو 5 توليد كنند. متأسفانه ، به دليل محدوديت هاي توليد كنندگان خودرو ، اجراي اين ماده از قانون آب و هوا تا امسال به حالت تعليق درآمده است و حتي امسال نيز برخلاف قانون هواي مقدس ، تعداد خودروها با استاندارد يورو 4 محاسبه مي شود.
30 درصد برق كشور از طريق انرژي هاي تجديدپذير تأمين مي شود
از جمله موارد ديگري كه در قانون نيروي هوايي ذكر شده است ، توليد و تأمين انرژي تجديد پذير و انرژي پاك است. طبق ماده 19 اين قانون ، وزارت نيرو موظف به توسعه ، توليد و تأمين انرژي تجديدپذير است. بنابراين حداقل 30٪ از افزايش سالانه توان مورد نياز برق ملي از طريق منابع انرژي تجديدپذير تأمين مي شود.
عدم مشاركت صدا و سيما براي آموزش و فرهنگ
علاوه بر آژانس هايي مانند وزارت نفت ، وزارت صنعت ، وزارت كشور ، پليس و وزارت راه و شهرسازي ، راديو و تلويزيون طبق ماده 28 قانون هوا مورد نياز هستند. پايگاه براي ارائه برنامه درسي ، اطلاعات و برنامه هاي فرهنگي در مورد دانش و محدوديت ها. ظاهر شويد و ميزان زيادي از آلودگي هوا را پراكنده كنيد. مسعود تجريشي – معاون وزير حفاظت از محيط زيست حفاظت از محيط زيست – قبلاً در مصاحبه اي با سلام دكتر اعلام كرده بود كه متأسفانه برخي از آژانس ها اگرچه وظايف مهمي در تنظيم هواي پاك دارند اما اين وظايف را انجام ندادند و پاسخ ما آنها همچنين تجهيزات لازم براي تكميل گزارش را ارائه ندادند. به عنوان مثال ، صدا و سيما كه نقش مهمي در آموزش و فرهنگ دارد ، در اين امر مشاركت نمي كند. ما بار ديگر با اين برنامه نامه نوشتيم و از آنها پرسيديم كه مطابق وظايف قانوني خود چه كاري انجام داده اند.
به گزارش سلام دكتر ، اگرچه قرار است نقش بسياري از آژانس ها در اجراي قانون هواي پاك تا پايان سال جاري آماده و به طور كامل بررسي شود ، اما وضعيت بد آب و هوا در كشورهاي مختلف و روزهاي متوالي آلوده در تهران نشان مي دهد كه تمايل به تنظيم هواي پاك و از بين بردن آلودگي هوا به وفور هيچ تقاطعي در كشور وجود ندارد و قانون هواي پاك نتوانسته آسماني آبي روشن به شهروندان ايران بدهد.
انتهاي پيام
منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
قانون هواي پاك روي هوا